CESNUR - center for studies on new religions

Secolarizzazione addio. È l'ora del toro nella borsa delle religioni

di Sandro Magister ("L'Espresso online", 14.10.2003)

ROMA - In Vaticano e in Italia è una teoria guardata con sospetto, quella dell'"economia religiosa". Tant'è vero che il suo caposcuola, l'americano Rodney Stark della University of Washington, non è mai stato tradotto in italiano, nonostante il suo libro più famoso, "The Rise of Christianity" ("L'ascesa del cristianesimo"), magnificamente scritto e argomentato, riscuoterebbe anche qui sicuro interesse.

Ma ora Stark ha rotto il ghiaccio. Assieme a Massimo Introvigne - studioso dei movimenti religiosi per il Cesnur di Torino - firma un libro che proprio in Italia esce in prima edizione. Il titolo è "Dio è tornato. Indagine sulla rivincita delle religioni in Occidente".

Stark e Introvigne sono all'antitesi delle teorie della secolarizzazione. Per loro la modernità non è affatto sinomimo di irreligiosità. Gli Stati Uniti ne sarebbero la più clamorosa conferma: là dove la modernità è più sfrenata, il mercato religioso è fiorente. Il luterano Peter Berger, decano dei sociologi della religione di scuola classica, s'è ormai convertito anche lui ai modelli interpretativi di Stark.

Ma altra cosa è il fiorire della religiosità, e altro è l'affermarsi della fede cristiana. Quel difetto di trasmissione della fede - di "missionarietà" - che è il punto debole della Chiesa cattolica d'oggi esige non un meno ma un più di impegno per far fronte a un mercato religioso sempre più libero e concorrenziale.

Le tesi di Stark e Introvigne sono fatte non per tranquillizzare ma per scuotere la Chiesa.


Goodbye, Secularization - There's a Bull Market in Religion

by Sandro Magister ("L'Espresso online", English version, October 14, 2003)

ROMA - In the Vatican and in Italy, the theory of the "religious marketplace" is still looked upon with suspicion. This is true to such an extent that its leading scholar, American Rodney Stark of the University of Washington, has never been translated into Italian, in spite of the fact that his most famous book, "The Rise of Christianity," magnificently written and argued, would certainly attract attention here as well.

But now Stark has broken the ice. Together with Massimo Introvigne - a renowed expert of religious movements for CESNUR in Turin - he has written a book that has been released first in Italy. It is called, "God Is Back: An Investigation of the Revival of Religion in the West."

Stark and Introvigne are at the opposite pole from theories of secularization. For them, modernity is not at all synonymous with religious indifference. The United States offer the most glaring proof of this: there, where modernity is most rampant, the religious market is flourishing. Even Lutheran Peter Berger, the dean of the old-school sociologists of religion, has converted to Stark's interpretive models.

But the flourishing of religiosity is one thing, and the self-assertion of the Christian faith is another. This shortcoming in transmitting the faith - in "mission" - is the weak point of the Catholic Church today, and it demands, not a lesser, but a greater commitment to confront a religious marketplace which is ever more open and competitive.

Stark and Introvigne's theories are not formulated to reassure the Church, but to shake it up.

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Rodney Stark - Massimo Introvigne
Dio è tornato

Piemme, Casale Monferrato (AL) 2003

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